APPROACH TO THE CRITICAL LEGAL STUDIES (CLS) REGARDING THE IDEOLOGICAL COMPONENT OF LEGAL EDUCATION
APROXIMACIONES A LOS CRITICAL LEGAL STUDIES (CLS) EN TORNO AL COMPONENTE IDEOLÓGICO EN LA EDUCACIÓN JURÍDICA
Materia
Estudios críticos del derecho; Ideología; Educación jurídica; Movimientos antiformalistas; Filosofía del derecho; Critical Legal Studies; Ideology; Legal Education; Anti-Formalism Movements; Philosophy of lawDescripción
The study of alternative movements is essential in order to keep perpetuating creative possibilities and address the logical path of history. Within the legal field, anti-formalist movements coalesce a number of heterogeneous positions. These find resonance nowadays in the resistance against the established and institutional patterns. The CLS, perhaps many times unintentionally inheriting the tradition of American legal realism and critical Marxism of the Frankfurt School, have managed to maintain up-to-date the idea that legal education as we know it today produces a certain type of lawyer which lacks criticism and ideology. The purpose of the study of ideology as a concept is to unravel its meaning, to thereby permeate notions of CLS on legal education and understand what they precisely refer to in this field. El estudio de los movimientos alternativos, resulta primordial para seguir perpetuando posibilidades de creación y direccionar el trayecto lógico de la historia. Dentro del campo jurídico, los movimientos antiformalistas aglutinan una serie de posturas heterogéneas que encuentran resonancia al día de hoy en la resistencia contra lo uniforme y lo institucional. Los CLS, heredando quizá muchas veces involuntariamente la tradición del realismo jurídico norteamericano y del marxismo crítico de la escuela de Frankfurt, han sabido mantener vigente la idea de que la enseñanza jurídica produce un modelo de abogado acrítico y desideologizado. A través del estudio del concepto de ideología se pretende desentrañar su significación, para de esa manera permear las nociones de los CLS relativas a la educación legal y entender a cabalidad a qué se refieren en ese preciso aspecto.
URL de acceso al recurso
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/revista-gioja/article/view/281Editor
Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires
Collections
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Clinical legal education and free legal services for migrants and refugees in Colombia: An experience tale
Pelacani, Gracy; Moreno Velásquez, Carolina -
Legal Education: The experience of the Legal Protection Group a venezuelan refugee and migrant population in Colombia: 2018-2021
Arévalo-Robles, Gabriel Andrés; Barreto Bernal , Laura Margarita