Trademarks composed by names of celebrities: legal implications of the fame of the person
Marcas compuestas por nombres de celebridades: implicaciones jurídicas de la fama del personaje
Materia
trademarks; likelihood of confusion; mark with a reputation; conceptual similarity; neutralisation doctrine; trademark application filed in bad faith; marcas; riesgo de confusión; marca de renombre; similitud conceptual; doctrina de la neutralización; solicitud de marca de mala feDescripción
This work focuses on trademarks composed by the name of celebrities to examine whether the fame of the character has any relevance in the legal regime. It is examined if the character’s fame implies, per se, a broader scope of protection for the trademark, as well as the implications of fame in the comparison of the trademarks with other signs necessary to determine whether there is similarity between them giving rise to a likelihood of confusion on the part of consumers, or to the special protection of marks with a reputation. Finally, when the trademark application is filed by a third party, the paper studies the role of character’s fame to appreciate that the applicant is acting in bad faith. The study focuses on European trademark law, in the light of the most recent case-law of the Court of Justice and the General Court. El presente trabajo se centra en las marcas compuestas por el nombre de celebridades para examinar si la fama del personaje tiene alguna relevancia en el régimen jurídico de dichas marcas. Se analiza si el conocimiento del personaje por parte del público implica, per se, un mayor ámbito de protección de la marca, así como las implicaciones de la fama a la hora de realizar la comparación de dichas marcas con marcas de terceros y determinar si concurre riesgo de confusión o procede la especial protección de las marcas de renombre. Finalmente, cuando es un tercero quien solicita como marca el nombre de una celebridad, también se estudia el papel que puede jugar la fama del personaje para apreciar mala fe en la solicitud. El trabajo se centra en el Derecho europeo de marcas, a la luz de la más reciente jurisprudencia del Tribunal de Justicia y del Tribunal General.
URL de acceso al recurso
https://e-revistas.uc3m.es/index.php/CDT/article/view/668510.20318/cdt.2022.6685
Editor
Área de Derecho Internacional Privado - Universidad Carlos III de Madrid