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    International administrative acts of the Government of Mexico. Legal, academic, social and political considerations

    Actos administrativos internacionales del Estado Mexicano. Consideraciones de carácter jurídico, académico, social y político


    Autor

    Noguerón Consuegra, Pedro

    Metadata

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    Materia

     Administrative law; International treaty; Constitutional supremacy; Legislative process; Interior regime; Derecho administrativo; tratado internacional; supremacía constitucional; proceso legislativo; régimen interior 

    Descripción

    This article attempts to demonstrate that, in compliance with the legal process established in articles 15, 76 (I), 89 (X) and 133 of the Mexican Constitution, international administrative acts are part of the Mexican legal system. It is logical that international administrative acts are created by the plenipotentiary representatives in an international Conference, Convention or Assembly, and not by the country represented. Because of this, these acts have less legal requirements than a Federal Constitution or a law where the legislative, executive and judicial branches intervene. The definition of a “treaty” must be analyzed and revised in relation to the Vienna Convention on the Law of Treaties between States and International Organizations or between International Organizations (1986). It is also argued that these administrative acts are of a lower hierarchy than the Federal Constitution and the General, Federal and Ordinary laws because of the process of creation of these treaties. Federal representatives must intervene in the approval of these.
     
    El artículo intenta demostrar que de conformidad con el proceso ejecutivo-legislativo, establecido en los artículos 15; 76, fracción I; 89, fracción X; y 133 de la Constitución federal, los actos administrativos internacionales forman parte de nuestro régimen jurídico interior. Es lógico que proceden de una Conferencia, Convención o Reunión internacional, elaborados por representantes plenipotenciarios —o no— de los países que la conforman; y por lo tanto, reúnen menos requisitos legales que los que entraña una Constitución federal o una ley en la que, en el derecho mexicano del proceso ejecutivo-legislativo de formación de leyes, intervienen los poderes legislativo, ejecutivo y judicial. La definición de Tratado debe revisarse en relación a la Convención de Viena sobre el Derecho de los Tratados entre Estados y Organizaciones Internacionales o entre Organizaciones Internacionales. Asimismo, se argumenta que estos actos administrativos por proceso de construcción son de menor jerarquía que la Constitución federal y las Leyes Generales, Federales, Orgánicas, Reglamentarias y Ordinarias. Los diputados federales deben intervenir en el proceso de aprobación de aquellos.
     

    URL de acceso al recurso

    https://www.revistas.unam.mx/index.php/rfdm/article/view/30267
    10.22201/fder.24488933e.2011.255.30267

    URI

    http://revistas.suiiurisasociacion.com/xmlui/handle/123456789/24373

    Editor

    Faculty of Law of National Autonomous University of Mexico

    Collections

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