Mostrar el registro sencillo del ítem
Creator | Caicedo Tapia, Danilo | |
Date | 2025-04-22 | |
Date Accessioned | 2025-06-10T19:52:35Z | |
Date Available | 2025-06-10T19:52:35Z | |
URL de acceso al recurso | https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/9488 | |
URL de acceso al recurso | 10.20318/eunomia.2025.9488 | |
Identifier (URI) | http://revistas.suiiurisasociacion.com/xmlui/handle/123456789/23104 | |
Description | The assessment made is based on several sources of criticism to the traditional way of educating, in particular, against dogmatism, the excessive formalism, and the exclusive use of the master class as a teaching methodology, in accordance with the growing lack of understanding about education from a critical perspective. In order to overcome the beforehand explained defects, they were introduced as an alternative four scenarios – artistic, narrative, sentimental and visual – whose incorporation I consider necessary, in general to educate in the actual world, and in specific, for the teaching of rights and the law.In addition, for the mentioned scenarios, there are conceptual foundations of the educational practice: the principles regarding human dignity, liberty, equality and solidarity, not to exclude also principles from the Andean philosophy such as «Sumak Kawsay». These foundations hold the concept of education understood as a right and a way to obtain other rights. Finally, it is concluded that for education to fulfill a transformative and committed purpose with the most vulnerable, the bond with critical theories and due process of law is essential. | en-US |
Description | El análisis realizado explora diversas críticas a la forma tradicional de educar, concretamente al dogmatismo, excesivo formalismo y uso único de la clase magistral como metodología de enseñanza, sumado a la falta de entendimiento de la educación desde una perspectiva crítica. Para superar dichos defectos, se presentaron como alternativa los presupuestos artísticos, narrativo, sentimental y visual, cuya incorporación considero necesaria, en general para educar en la modernidad, en particular para la educación en derechos y en el Derecho. En adición, se señalan como pilares conceptuales de la práctica educativa a los principios de dignidad, libertad, igualdad, solidaridad y principios de la filosofía andina como el Sumak Kawsay, dichos pilares sostienen al concepto educación entendido como un derecho y medio para obtener otros derechos. Se concluye que para que la educación cumpla con una finalidad transformadora y comprometida con el más débil, su vinculación con las teorías críticas y el garantismo es fundamental. | es-ES |
Item Format | application/pdf | |
Item Language | spa | |
Publisher | Universidad Carlos III de Madrid | es-ES |
xmlui.metadata.dc.relation | https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/9488/7171 | |
Rights | Derechos de autor 2025 EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad | es-ES |
Rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/es/deed.es | es-ES |
Source | EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad; Núm. 28 (2025); 118-138 | es-ES |
Source | EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad; No. 28 (2025); 118-138 | en-US |
Source | 2253-6655 | |
Subject | Education | en-US |
Subject | rights education | en-US |
Subject | legal education | en-US |
Subject | learning | en-US |
Subject | teaching | en-US |
Subject | critical theory | en-US |
Subject | due process of law | en-US |
Subject | Educación | es-ES |
Subject | educación en derechos | es-ES |
Subject | educación jurídica | es-ES |
Subject | aprendizaje | es-ES |
Subject | enseñanza | es-ES |
Subject | teoría crítica | es-ES |
Subject | garantismo | es-ES |
Title | Pedagogy, Art, Image and Comics. A re-approach in how we teach and learn about our rights and the law | en-US |
Title | Pedagogía, Arte, Imagen y Cómics. Un replanteamiento de cómo enseñamos y aprendemos los derechos y el Derecho | es-ES |
Type | info:eu-repo/semantics/article | |
Type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |