An Overview of the Rules Governing the Performance of Public Middle School Teachers in Mexico City
An Overview of the Rules Governing the Performance of Public Middle School Teachers in Mexico City
Materia
Middle school; Mexico City; teacher performance; termination; rules; Secundarias; Distrito Federal; desempeño docente; cese; leyesDescripción
Rules governing the performance of public middle school teachers in Mexico City are contained in a myriad of regulations, a fact which leads to certain difficulties in understanding them. This article analyzes them based on a detailed review of the relevant laws and interviews with the public officers who enforce these provisions. Teacher performance rules are divided into three groups depending on the type of activity regulated: performance in the classroom, discipline, and attendance/punctuality. The comment also provides a brief explanation of the remedies for sanctions imposed on teachers by the educational authorities, and explains the nature of the termination lawsuit before the Federal Court of Conciliation and Arbitration. Las reglas que regulan las funciones de los docentes que laboran en secundarias públicas en México se encuentran en diversas disposiciones, lo que hace complicado entenderlas. Con base en una revisión detallada de las leyes relevantes, así como de acuerdo con diversas entrevistas realizadas con funcionarios encargados de aplicar tales leyes, el presente artículo analiza dichas reglas, las cuales se dividen en los siguientes tres grupos, dependiendo del tipo de actividad regulada: desempeño en el salón de clase, disciplina, y asistencia/ puntualidad. Asimismo, brinda una breve explicación sobre las acciones legales que pueden interponerse en contra de las sanciones aplicadas a los docentes, y explica el juicio de cese ante el Tribunal Federal de Conciliación y Arbitraje.
URL de acceso al recurso
https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/mexican-law-review/article/view/775010.22201/iij.24485306e.2010.5.7750
Editor
Instituto de Investigaciones Jurídicas, Universidad Nacional Autónoma de México