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    Constitution and Market Economy

    Constitución y economía de mercado


    Autor

    Ochoa Cardich, César

    Metadata

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    Materia

     social market economy; subsidiarity; legal equality among competitors; economic pluralism; private initiative; property; Constitution; economía social de mercado; subsidiariedad; igualdad jurídica entre los competidores; pluralismo económico; iniciativa privada; propiedad; Constitución 

    Descripción

    The paper analyzes the social market economy model enshrined in the 1979 Constitution, specifically in Article 115. In this context, the fundamental principles that define this economic system are studied, such as the subsidiarity of the State, which implies that the State should intervene only when necessary; freedom of private initiative, which allows individuals and companies to act without excessive restrictions; legal equality among competitors, guaranteeing an equitable scenario for all economic actors; and antitrust, which seeks to prevent the concentration of power in the hands of a few companies. The author then questions the ambiguity of the concept of “social market economy”, suggesting the need to adopt more flexible interpretations that allow the economic model to adapt to political and social changes. In turn, he emphasizes that the Peruvian Constitution, despite its marked neoliberal influence, has overcome the principle of subsidiarity, recognizing the importance of economic pluralism. In other words, equality between different forms of ownership and enterprise is valued.
     
    El trabajo analiza el modelo de economía social de mercado consagrado en la Constitución de 1979, específicamente en el artículo 115. En ese contexto, se estudian los principios fundamentales que definen este sistema económico, tales como la subsidiariedad del Estado, que implica que el Estado debe intervenir solo cuando sea necesario; la libertad de iniciativa privada, que permite a los individuos y empresas actuar sin restricciones excesivas; la igualdad jurídica entre competidores, garantizando un escenario equitativo para todos los actores económicos; y el antimonopolismo, que busca prevenir la concentración de poder en manos de unas pocas empresas. A continuación, el autor cuestiona la ambigüedad del concepto "economía social de mercado", sugiriendo la necesidad de adoptar interpretaciones más flexibles que permitan la adaptación del modelo económico a los cambios políticos y sociales. A su vez, destaca que la Constitución peruana, a pesar de su marcada influencia neoliberal, ha superado el principio de subsidiariedad, reconociendo la importancia del pluralismo económico. Es decir, se valora la igualdad entre las diferentes formas de propiedad y empresa.
     

    URL de acceso al recurso

    https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5885
    10.18800/derechopucp.198501.007

    Editor

    Pontificia Universidad Católica del Perú

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